Zamknij nagłówke

Walka z primalem Titan w trybie Hard Mode (Titan HM) jest przez wielu uznawana za najtrudniejszą walkę w grze - zupełnie nie bez powodu. Walka ta wymaga od graczy dobrego sprzętu, znajomości swojej klasy, znajomości taktyki oraz szczęścia do stabilnego serwera.


Sama walka składa się z 5 faz, w których Titan używa swoich zdolności wg. sztywno określonej rotacji - nie ma od tego żadnych wyjątków, dlatego zaleca się zapamiętać / wydrukować sobie rotację i reagować na wszystkie zdarzenia zanim jeszcze one nastąpią. Na początek opisze wszystkie fazy, a następnie wyjaśnię ataki.

Faza 1: Landslide -> Tupanie <= od nowa

Faza 2: Plumy -> Landslide -> Tupanie <= od nowa

Faza 3: Landslide -> Plumy -> Bomby -> Landslide -> Plumy -> Kamień -> Tupanie <= od nowa

Faza 4 - serce: Kamień -> Landslide -> Plumy -> Tupanie -> Kamień -> Landlise -> Plumy -> Wipe

Faza 5: Mountain buster -> Tupanie -> Plumy -> Bomby -> Landslide -> Mountain Buster -> Plumy -> Kamień -> Landslide <= od nowa

Poza określonymi atakami w czasie walki Titan wykonuje oczywiście auto-ataki na Tanka oraz obszerowy atak pomiędzy przejściami faz. Jak widać, wszystkie fazy poza sercem powtarzają się do momentu przejścia do następnej.


Poszczególne ataki to:

Landslide - oznaczony na ziemi prostą linią atak, który poza zadawaniem średnich obrażeń we wszystkich poza pierwszą fazą może wypchnąć graczy poza arenę, co uniemożliwia ich wskrzeszenie. Atak ma stosunkowo długi czas ładowania, więc powinien być łatwy do uniknięcia.

Tank - stoisz w miejscu

DPS i Heal - unikasz, kontynuujesz walkę

Tupanie - obszarowy atak na całą lokację, zadający średnie obrażenia. Titan zaczyna od tupania 3 razy i w każdej fazie dodaje jedno dodatkowe tupnięcie.

Tank - stoisz w miejscu

DPS - zbierasz się na środku planszy

Heal - leczenie AoE na środek planszy, gdzie powinni być wszyscy DPS, pamiętaj o podleczeniu też raz Tanka

Przejście między fazami - Titan skacze do góry i po paru sekundach spada, zadając obrażenia. Im bliżej ktoś znajduje się środka tym większe otrzyma obrażenia. Dodatkowo, stojąc na czerwonym okręgu podczas tego ataku spadniemy z planszy, jako iż zmniejsza się arena.

Tank, DPS - zbierzcie się w jednym miejscu, najlepiej na Tanku

Heal - podbiegnij do Tanka i używaj leczenia obszarowego lub obszarowego zmniejszania obrażeń

Plumy - pod losowymi graczami, poza Tankiem, pojawiają sięwiry, które po paru sekundach wybuchają. Mają one dosyć dużą średnice i w naturze pojawiać się dosyć późno, więc trzeba z nich szybko uciekać. Jeżeli grasz klasą, która nie używa TP do ataków, dobrym pomysłem jest odpalić Sprint. Pamiętaj, by zacząć ruszać się jeszcze przed pojawieniem się ataku w oparciu o rotację i nie wbiec w Plumy innego gracza

Tank - stoisz w miejscu

DPS - unikaj, kontnuuj walkę

Heal - unikaj, podlecz natychmiast każdego, kto oberwał

Bomby - Titan przyzywa na pole walki bomby, które zaczynają eksplodować po określonym czasie. Występują tylko 3 formacje bomb, każda z nich ma określony schemat działania i unikania. Na zdjęciach poniżej zaznaczono w których miejscach powinny czekać i gdzie chować się określone klasy.

1 - bomby spadają jedna po drugiej, kończąc na środku. Wszyscy DPS i Heal (zielony kolor) ustawiają się na środku i obserwują, gdzie spada pierwsza bomba. Kiedy tylko ona wybuchnie wszyscy przesuwają się w to miejsce. Tank (czarna kropka) stara się stać możliwie blisko krawędzie.

2 - bomby spadają tworząc bezpieczną sfrefę, stojąc w której nic nam nie grozi

3 - bomby spadają w 3 liniach. Pierwszą jest zawsze środkowa. Należy ustawić się na ostatniej linii i szybko przebiec do pierwszej.

Tank - stoisz w miejscu, poza zasięgiem bomby, możesz podejść do krawędzi areny między 2 bombami (lub 2 rządkami bomb w #3) by uniknąć zasięgu wybuchu.

DPS - zdecydowanie skup się na unikaniu

Heal - skup się na unikaniu i leczeniu ew. ofiar. Pamiętaj, by stać w zasięgu Tanka, który może cofnąć się na skraj areny aby uniknąć wybuchu.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że z uwagi na długi czas ataku następny, najczęściej Landslide, może pojawić się jeszcze podczas wybuchów. Najlepiej zgromadzić się w jednym miejscu, aby wszyscy mogli grupą unikać Landslide.

Kamień - jeden z graczy zostaje zamknięty w kamieniu i nie może brać udziału w walce do czasu uwolnienia. Należy jak najszybciej skupić sięna wydostaniu takiego gracza - jedynym wyjątkiem jest drugi Kamień w fazie Serca.

Tank - stoisz w miejscu

DPS - natychmiast pomóż niszczyć kamień

Heal - lecz grupę oraz zdjmij debuff (minus do Determination, obniżający otrzymywane leczenie oraz zadawane obrażenia o ~60%) z osoby uwolnionej z kamienia 

Kamień ma 2 mechanizmy, o których należy pamiętać. Zostaje on niszczony automatycznie przy przejściach z fazy na fazę poza Serce -> Faza 5. W tym przejściu konieczne jest uwolnienie osoby z kamienia - inaczej po prostu tego nie przeżyje.

Dobrym pomyślem, jeżeli widzimy że to na nas leci kamień, jest ustawienie się na środku planszy, tak, aby pomagające nam osoby mogły być leczone obszarowo.

Wipe - jeżeli nie uda nam się pokonać Serca Titana na czas wszysscy otrzymają obrażenia w wysokości ~110% (nie zmniejszane przez żadne zdolności w tym Limit Break Tanka) skutecznie kończąc walkę

Tank, DPS, Heal - stoisz w miejscu, ew. skaczesz poza planszę ;)

Muontain Buster - jedyny atak specjalny, który wymierzony jest bezpośrednio w Tanka. Zadaje on średnio 3000 obrażeń na PLD w pełnym Darklight.

Tank - włączasz defensywne skille, PLD: używasz zdolności Flash, która oślepia Titana i zwiększa szansę na unik (Flash użyty przez WAR nie oślepia przeciwnika).

DPS - atakujesz, nic Ci nie grozi; SCH lub SMN - użyj Ruin 2 by zwiększyć szansę Tanka na uniknięcie ataku

Heal - już dawno pownieneś rzucić leczenie na Tanka. Dużo daje też tutaj Stone Skin lub inne zdolności które zmniejszają nadchodzące obrażenia

Jeżeli ktoś w grupie dysponuje zdonością Virus lub Virus 2 powinna ona być używana tuż przed Mountain Busterem, a także w poprzednich fazach tak, by do Fazy 5 zeszła już z cooldownu.


Taktyki na kolejne fazy:

Pierwsze 3 fazy nie wymagają żadnych specjalnych taktyk - musicie skupić się na nie urmieraniu. Jeżeli chcecie, możecie budować Limit Break używając jedynie auto-ataków.

W fazie Serca wszyscy powinni skupić się na zadawaniu obrażeń (oczywiście poza Healerami). Jest to odpowiedni moment na odpalenie wszelkich skilli zwiększających obrażenia. Jak zaznaczyłem - w tej fazie Titan 2 razy zamknie kogoś w kamień. Należy uwolnić tylko pierwszą osobę, drugą uwalniamy dopiero po zabiciu serca, tak, aby cały DPS szedł na Titana.

Faza 5 stanowi kwintesencję walki. Titan będzie tupał już 5+ razy więc Healerzy muszą być pewni, by leczyć od razu a nie czekać na koniec ataku. Plumy nie nabierają na sile, ale arena jest mniejsza, więc jest mniej miejsca, gdzie możecie uciekać. Najłatwiejszym sposobem, zależnie od kompozycji drużyny jest ustalenie aby wszyscy trzymali się krawędzi planszy i na Plumy wbiegali do środka lub odwrotnie - tak, aby na planszy istniała zawsze bezpieczna strefa.


Ekwipunek:

Dobrym pomysłem jest, żeby w miarę możliwości wszyscy mieli pełną zbroję typu Darklight, ilość HP klas DoM powinna wynosić minimum 3200 tak, by mogły bez większych problemów przeżyć Tupanie albo jeden Plum.

Wszyscy powinni dodatkowo mieć broń przynajmniej z Ifryta oraz w miarę możliwości finansowych wyposażyć się w jedzenie zwiększające Vitality (więcej HP) i nasze bazowe współczynniki.


Poradniki Video: