Zamknij nagłówke

Rola Tanka – Tank jest to jedna z trzech kluczowych rol w grze, jej celem jest zebranie wszystkich przeciwników i utrzymanie ich na sobie w taki sposób aby reszta drużyny mogła bezpiecznie wykonywać swoje zadania. Duża ilość HP jak i wysokie statystyki obrony pomagają tej roli w prawidłowym pełnieniu tej funkcji. Paladyn/Gladiator jak i Warrior/Marauder są postaciami stworzonymi do wykonywania tej roli.

Agresja przeciwników – każdy przeciwnik zaatakowany przez gracza wytwarza agresje ku jego osobie, potwór zawsze kieruje się na osobę która posiada największy poziom agresji. Każda umiejętność wykonuje jakiś poziom agresji, czy to silne uderzenie czy leczenie sprzymierzeńców.

Aggro jest pokazywane przez gre na dwa sposoby. Pierwszy jest to, Aggro przeciwnika którego mamy na celu. Wyznacznik tego aggro znajduje się pod ikonkami ludzi znajdujących się w drużynie.

Drugi sposób ukazania aggro znajduje się (domyślnie) w prawym rogu ekranu pokazując wszystkie cele które są w walce, i na których mamy jakiekolwiek aggro. Pamiętaj, że jeżeli ani razu nie zaatakowałeś przeciwnika nie pojawi się tam informacja o nim. Warto mieć to na uwadze szczególnie w przypadku speedrunów, gdzie częścią strategii jest poświęcenie jednego gracza - ściągającego na siebie wszystkich przeciwników - tak by inni mogli przeżyć. Jeżeli bierzesz udział w takim speedrunie i pojawi Ci się chociażby i zielony wskaźnik przeciwnika oznacza to, że jak tylko umrze jego aktualny cel zaatakuje on Ciebie.

Przy każdym przeciwniku znajduje się znaczek podpowiadający jakie aggro posiada na sobie mob względem danej postaci.

Część 1 - Generowanie aggro.


Każda z umiejętności czy to Paladyna czy to Warriora generuje duże ilości aggro na przeciwniku (w grze tak zwane emnity). Poniżej znajdują się dwie tabele przedstawiające dokładnie ile która umiejętność pomaga nam w generowaniu aggro. 

http://www.ashrum.com/images/ff1.png http://www.ashrum.com/images/ff2.png

Więc jak Tankować? - Mimo że Paladyn i Warrior posiadają różne mechaniki, ich rdzeń pozostaje taki sam więc zaczniemy od właśnie tego. 

PLD: Fast Blade -> Savage Blade -> Rage of Halone

WAR: Heavy Swing -> Skull Sunder -> Butcher's Block

Te umiejętności są podstawą w trakcie tankowania bossów czy potworów, używanie ich w danej kolejności pozwala nam bezpiecznie trzymać aggro na sobie. 

PLD: Shield Lob

WAR: Tomahawk

Umiejętność w przypadkach obu tanków jest świetna do rozpoczynania walki z przeciwnikiem lub grupą przeciwników. Jedyny atak z dystansu pozwala na ściągnięcie grupy potworów w bezpieczną lokacje.

/micon „Shield Lob”   (lub Tomahawk)
/mk „attack1”
/ac „Shield Lob” (lub Tomahawk)

Proste makro wyżej opisane dodaje do naszego rzutu bronią zaznaczanie przeciwnika którego trafimy, dzięki temu szybko i łatwo jesteśmy w stanie oznaczyć nasz następny cel bicia dla całej drużyny.

Shield Oath i Defiance – Umiejętności te są bardzo kluczowe dla tanków, zwiększają one dwukrotnie ilość aggro które generujemy przez co utrzymanie potworów pod kontrolą staje się jeszcze prostsze.

PLD i WAR: Flash

WAR: Overpower 

Mimo że każda z tych umiejętności działa w nieco inny sposób, obie mają na celu trzymanie pod kontrolą więcej niż jednego przeciwnika na sobie. Tutaj wychodzi na jaw przewaga WAR w utrzymywaniu aggro na wielu przeciwnikach jednocześnie. Overpower nie dość, że generuje większą ilość aggro na przeciwnikach, znajdujących się w polu rażenia to dodatkowo zadaje obrażenia.

Należy mieć na uwadze, że Flash ma zasięg okręgu dookoła naszej postaci, zaś Overpower stożka przed nami. Dodatkowo, Overpower korzysta z TP a nie MP.

Tankowanie dwóch potworów jednocześnie (Paladyn)

  1. Shield Lob w główny cel.
  2. Flash gdy przeciwnicy się zbliżą
  3. Fast Blade, Savage Blade, Rage of Halone w główny cel
  4. Fast blade, Savage Blade w główny cel
  5. Rage of Halone w drugi cel
  6. Powtarzać od punktu 3 do punktu 5 do końca pojedynku.

Tankowanie trzech potworów jednocześnie (Paladyn)

  1. Shield Lob w główny cel.
  2. Flash gry przeciwnicy się zbliżą
  3. Fast Blade Savage Blade w główny cel
  4. Flash
  5. Rage of Halone, Fast Blade w główny cel
  6. Flash
  7. Savage Blade, Rage of Halone w główny cel
  8. Flash
  9. Powtarzać od punktu 3 do 8

Powyższe kombinacje zakładają że jedyną osobą która generuje aggro na innych przeciwnikach niż tank, jest healer. Oczywiście w przypadku gry Warriorem odpowiednie zdolności zastępujemy tymi z naszego arsenału.

Provoke – Umiejętność ta jest dostępna dla obu klas jako umiejętności Gladiatora lvl 22, jest to bardzo przydatna umiejętność która pozwala nam na automatyczne ściągnięcie agresywnego przeciwnika z członków drużyny, jako że znajduje się on poza global cooldownem i można go używać w trakcie używania innych umiejętności, zalecane jest automatyczne użycie Shield Lob / Tomahawk, po użyciu Provoke. 

Mechanizm działania Provoke ustawia nasze aggro na poziomie "aggro aktualnego celu przeciwnika +1" więc musimy szybko wygenerować kolejne aggro - dlatego też używamy Shield Lob / Tomahawk / Overpower / Flash albo 2 lub 3 atak w naszym combo generującym aggro, jeżeli akurat jest aktywne.

Dodatkowo, Provoke ma dużo większy zasięg niż inne nasze umiejętności więc możemy użyć go do sprowokowania pojedynczego wroga znajdującego się za grupą przeciwników. 

Umiejętności poza Global cooldownem (Paladyn) -  Umiejętności takie jak Spirits Within, Circle of Scorn, czy Fight or Flight, mogą zostać użyte w trakcie cooldownu. Pomaga nam to w zwiększeniu obrażeń które zadajemy jak i generowanemu aggro.

Warrior powinien pamiętać o kreatywnym używaniu Berserk - daje nam on 20 sekund zwiększonych obrażeń, ale przez 5 następnych nie możemy używać żadnych skilli do ataku. Najlepiej jest odpowiednio dopasować się do przebiegu walki, lub używać Flash.

 

Część 2 - przeżywanie 


W opracowaniu 

Autorem poradnika jest Arajan Kadali, FC SeeD, server Moogle; poprawki i dopiski dla Warriora - Bear Zaxar, Moogle