Zamknij nagłówke

Gladiator jest to postać z kategorii „Tank”. Jej celem jest nie tyle zadawanie obrażeń co otrzymywanie ich. Dzięki dużemu pancerzowi i faktowi że jest to jedyna klasa która korzysta z tarczy jest ona wstanie otrzymać bardzo duży łomot. Posiada ona dużo umiejętności redukujących obrażenia jak i takich które pomagają nam utrzymać przeciwników na sobie.

Tak dobrze jak Gladiator sprawuje się przy utrzymywaniu bossa na sobie, ograniczona ilość umiejętności obszarowych powoduje że utrzymywanie na sobie większej grupy potworów sprawia mu trudności.

Gladiator na 30 poziomie może stać się Paladynem gdy spełnimy warunek:

  • Ukończenie ostatniego questu fabularnego Gladiatora na 30tym poziomie
  • Posiadanie klasy Conjurer na 15 poziomie na tej samej postaci.

Poniżej znajduje się spis wszystkich umiejętności jak i ich zastosowanie oraz przydatność w trakcie tankowania. Oczywiście zaznaczam przy okazji że nie uznaje się za żadnego eksperta, jednak mimo wszystko posiadam już jakąś wiedzę i doświadczenie które może się przydać lub podpowiedzieć conieco.

Nazwa: Fast Blade
Zasięg: 3y
Obszar: 0
Czas rzucania: Natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2,48sec
Koszt TP: 70
Opis umiejętności: Wykonuje atak o sile 150.
Poziom: 1
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Podstawa
Krótkie Podsumowanie: Dużo tu pisać nie trzeba, podstawowy atak postaci.

Nazwa: Rampart
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: Natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 90sec
Koszt TP: Darmowy
Opis umiejętności: Zmniejsza otrzymywane obrażenia o 10%(20% na poziomie 14) na 20 sekund.
Poziom: 3
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Okolicznościowa
Krótkie Podsumowanie: Awaryjna umiejętność. Healer ma problemy z leczeniem albo nadchodzi jakiś duży atak, zawsze warto mieć pod ręką zwłaszcza że nie odpala on global cooldowna przez co możemy go użyć zawsze. 

Nazwa: Savage Blade
Zasięg: 3y
Obszar: 0
Czas rzucania: Natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2.48sec
Koszt TP: 60
Opis umiejętności: Wykonuje atak o sile 100. Zwiększa wrogość przeciwnika. Atak wzmocniony przez: Fast Blade. Zwiększona siła użycia: 200
Poziom: 4
Może używać: Gladiator, Puglista, Marauder, Lancer, Archer, Paladyn, Warrior.
Przydatność umiejętności: Podstawa
Krótkie Podsumowanie: Jest to drugi z trzech ataków należących do combo Gladiatora. Używanie go samodzielnie nie ma sensu, zawsze używać następująco po Fast Blade.

Nazwa: Fight or Flight
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: Natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 90sec
Koszt TP: Darmowy
Opis umiejętności: Zwiększa zadawane obrażenia o 30% na 20 sekund (30 sekund na poziomie 28)
Poziom: 6
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Bardzo mała
Krótkie Podsumowanie: Przeważnie używane gdy bije się samemu. Jako offtank by pobić bossa, albo na dpsrace z bossem, nic nie kosztuje, jest poza cooldownem, można używać kiedy się chce.

Nazwa: Flash
Zasięg: 0
Obszar: 5y
Czas rzucania: Natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2,50sec
Koszt MP: ok 1/6 mp
Opis umiejętności: Zwiększona wrogość wszystkich wrogów w zasięgu (Oślepia na poziomie 20)
Poziom: 8
Może używać: Gladiator, Puglista, Lancer, Marauder, Archer, Conjurer, Thraumage, Arcanista, Paladyn, Warrior
Przydatność umiejętności: Duża
Krótkie Podsumowanie: Jedna ciekawszych umiejętności, jako jedyna używa MP zamiast TP, co daje nam dodatkową pule Energi do zbierania agro. Gdy trzymamy na sobie dużą ilość mobów warto wmieszać ten skill w rotacje aby nie zbiegły na healerów. Oślepienie pomaga też zmniejszyć obrażenia. Rzadko kiedy warto używać tej umiejętności na pojedynczym celu.

Nazwa: Convalescence
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 120sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: zwiększa otrzymywanie leczenia o 20% (o 30% na poziomie 32)
Poziom: 10
Może używać: Gladiator, Puglista, Lancer, Marauder, Archer, Conjurer, Thraumage, Arcanista, Paladyn, Warrior
Przydatność umiejętności: Sytuacyjna
Krótkie Podsumowanie: Bardzo miła umiejętność typu wspieramy healera. Zawsze warto wrzucić gdy wiemy że jesteśmy w sytuacji gdzie przydało by nam się więcej leczenia a życie drastycznie spada. 

Nazwa: Riot Blade
Zasięg: 3
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2,48sec
Koszt TP: 80
Opis umiejętności: Wykonuje atak o sile 100. Atak wzmocniony przez: Fast Blade. Zwiększona siła użycia: 230 Odnawia MP.
Poziom: 12
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Tylko gdy spamujemy Flasha
Krótkie Podsumowanie: Są takie sytuacje kiedy potrzebna nam mana na flasha, wiemy że zaraz przyjdzie fala mobów a my już jesteśmy na wyczerpaniu. Wtedy wchodzi w ruch ten skill, odnawia wystarczająco dużo many na jednego flasha. Przydatny tylko na offtanku.

Nazwa: Shield Lob
Zasięg: 15y
Obszar: 0y
Czas rzucania: natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2,48sec
Koszt TP: 120
Opis umiejętności: Zadaje obrażenia o sile 120. Zwiększona wrogość.
Poziom: 15
Może używać: Gladiator, Paladyn.
Przydatność umiejętności: Okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Jedyna umiejętność zasięgowa dla naszej postaci. Niestety nie daje ona dużo agro więc jej użyteczność jest ograniczona, nie wspominając o gigantycznym koście. Dwa dobre sposoby na użycie to stworzenie makra z zaznaczaniem moba (moja ulubiona wersja) albo z umiejętnością Provoke aby natychmiastowo utrzymać cel na sobie.

Nazwa: Shield Bash
Zasięg: 3
Obszar: 0
Czas rzucania: Natychmiastowo
Czas pomiędzy użyciami: 2.48sec
Koszt TP: 150
Opis umiejętności: Zadaje obrażenia o sile 110. Ogłusza przeciwnika na 4 sekundy (6 sekund na poziomie 36)
Poziom: 18
Może używać: Gladiator, Paladyn.
Przydatność umiejętności: Okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Dobry stun nie jest zły. Rzadko który boss nie jest odporny na niego, na niektórych jest wręcz konieczny (patrz Ifryt hard mode). Gdy używany raz po razie, czas działania zmniejsza się o połowę, warto o tym pamiętać.

Nazwa: Provoke
Zasięg: 25y
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowo (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 40sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zwiększa wrogość do największej wrogości jaką ma cel +1
Poziom: 22
Może używać: Gladiator, Puglista, Lancer, Marauder, Archer, Conjurer, Thraumage, Arcanista, Paladyn, Warrior
Przydatność umiejętności: Okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Natychmiastowe agro na przeciwniku, bardzo przydatna umiejętność, chodź najczęściej używana jako off tank gdy pojawia się coś dużego, silnego, i od razu biegnie na healerów bo bezustannie rzucają leczenie. Najlepiej połączyć w makro razem z shield lobem.

Nazwa: Rage of Halone
Zasięg: 3y
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowe
Czas pomiędzy użyciami: 2,48sec
Koszt TP: 60
Opis umiejętności: Zadaje obrażenia o sile 100, zwiększa wrogość.  Atak wzmocniony przez: Savage Blade. Zwiększona siła użycia: 260. Zmniejsza siłe wroga o 10% na 10 sekund (20 na poziomie 40)
Poziom: 26
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Podstawowa
Krótkie Podsumowanie: Fast Blade, Savage Blade, Rage of Halone. Fast Blade, Savage Blade, Rage of Halone i tak w kółko. Podstawa do bicia i tankowania, to pozwala nam utrzymać duże agro na pojedynczych potworach. Rage of Halone generuje najwięcej wrogości ze wszystkich skilli tanka jeżeli jest użyty w combo.

Nazwa: Shield Swipe
Zasięg: 3y
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2,48sec
Koszt TP: 40
Opis umiejętności: zadaje obrażenia o sile 210, może być użyty tylko po udanym bloku tarczą. Pacyfikacja na 6 sekund.
Poziom: 30
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Nie za bardzo.
Krótkie Podsumowanie: Mimo małego kosztu fakt że można ją używać tylko po udanym bloku i to że używa global cooldowna powoduje że nie jest to umiejętność z której korzysta się najczęściej. Fakt że Pacyfikacja powoduje że przeciwnik nie korzysta z umiejętności związanych ze swoją bronią, na większości przeciwników nie robi to wrażenia, trzeba z tym poczekać do PvP

Nazwa: Awerness
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: Natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 120sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: usuwa szanse bycia trafionym krytycznie przez 25 sekund
Poziom: 34
Może używać: Gladiator, Puglista, Lancer, Marauder, Archer, Conjurer, Thraumage, Arcanista, Paladyn, Warrior
Przydatność umiejętności: okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Rzadko kiedy spotykam się z critami jako obrażeniami, nie wiem może mój combat log nie pokazuje mi ich. Jedna z dwóch umiejętności które przeważnie odkłada się w zakurzony kąt, może na PvP przydatność będzie większa.

Nazwa: Sentinel
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 180sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zmniejsza otrzymywane obrażenia o 20% (o 40% na poziomie 48) na 10 sec
Poziom: 38
Może używać: Gladiator Paladyn
Przydatność umiejętności: okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Lepsza wersja ramparta, można użyć je razem gdy zajdzie taka potrzeba. Jak zawsze gdy jesteśmy poddani mocnemu biciu warto używać.

Nazwa: Tempered Will
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 180sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Natychmiastowo leczy Heavy i Bind. Uodparnia na jakiekolwiek przesuwanie postaci przez 10 sec.
Poziom: 42
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: bardzo mała
Krótkie Podsumowanie: Problem z tą umiejętnością jest taki że naprawdę rzadko jesteśmy celem spowolnienia lub zatrzymania na walkach. Z tego powodu umiejętność ta kurzy się w kącie i czeka na PvP 

Nazwa: Bulwark
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami:
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zwiększa Block Rate o 60% na 15sec
Poziom: 46
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Tak jak wszystkie pozostałe defensywne umiejętności warto używać gdy nadchodzi ten wielki cios w naszym kierunku, nie ma co dodawać. 

Nazwa: Circle of Scorn
Zasięg: 0
Obszar: 5y
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 25sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zadaje obrażenia o sile 100 wszystkim celom dookoła. Przez 15 sekund zadaje obrażenia o sile 30.
Poziom: 50
Może używać: Gladiator, Paladyn
Przydatność umiejętności: Podstawa
Krótkie Podsumowanie: Nie przerywa combo, można użyć w trakcie global cooldownu, jest za darmo. Nic tylko używać kiedy jest dostępny, zresztą to jedyny atak obszarowy jaki posiadamy, same plusy.

Paladyn

Nazwa: Sword Oath
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 2,50sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zwiększa siłę auto ataku o 50. Nie może być użyty wraz z Shield Oath. Efekt kończy się przy ponownym użyciu.
Poziom: 30
Może używać: PLD
Przydatność umiejętności: Okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Samodzielne bicie potworków albo gdy jesteśmy off tankiem a nasz cell jeszcze nie przyszedł na miejsce. Gdy jest dps race czasem też warto włączyć.

Nazwa: Cover
Zasięg: 6y
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy
Czas pomiędzy użyciami: 120sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Przejmuje wszystkie fizyczne obrażenia jakie miał by otrzymać cel przez następne 12 sec.
Poziom: 35
Może używać: Paladyn
Przydatność umiejętności: okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Rzadko kiedy używa się tej umiejętności, trzeba mieć na ogół refleks i bliski dystans. Nie zmienia to faktu że ta umiejętność potrafi uratować nie jedną osobę i pozwolić nam zabłysnąć 

Nazwa: Shield Oath
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 2,50sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zmniejsza obrażenia otrzymywane o 20%, zmniejsza też obrażenia zadawane o 20%.  Zwiększa wrogość. Nie może być używane wraz z Swoard Oath. Działa aż do powtórnego włączenia.
Poziom: 40
Może używać: Paladyn
Przydatność umiejętności: podstawowa
Krótkie Podsumowanie: Kolejna umiejętność która mówi sama za siebie, nic tylko brać i używać.

Nazwa: Spirit Within
Zasięg: 3
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 30sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Zadaje obrażenia o sile 300. Siła spada wraz z naszym HP. Ucisza na sekunde.
Poziom: 45
Może używać: Paladyn
Przydatność umiejętności: podstawowa
Krótkie Podsumowanie: Tak samo jak Circle of Scorn, ta umiejętność nie przerywa combo, można używać ją poza cooldownem, generuje świetne agro. Silence robi naprawdę mało, nie warto na niego zwracać większej uwagi ani go oszczędzać. 

Nazwa: Hallowed Ground
Zasięg: 0
Obszar: 0
Czas rzucania: natychmiastowy (poza global cooldownem)
Czas pomiędzy użyciami: 420sec
Koszt TP: darmowy
Opis umiejętności: Uodparnia nas całkowicie na większość ataków na 10sec
Poziom: 50
Może używać: Paladyn
Przydatność umiejętności: okazjonalna
Krótkie Podsumowanie: Nie spotkałem się z mniejszością ataków która przechodzi przez tą umiejętność, może chodzi tu o ataki wipujące całe drużyny które zawsze zabijają. Nie zmienia to faktu że ta umiejętność potrafi zdziałać cuda. Najważniejszy jest fakt że pozwala odetchnąć biednemu healerowi i nadrobić zaległości na grupie.

Autorem poradnika jest Arajan Kadali, FC SeeD, server Moogle